Opvolger Meertaxi laat nog steken vallen
HAARLEMMERMEER: Regiorjder, sinds een aantal weken de opvolger van Meertaxi, heeft nog een te hoog klachtenpercentage van 0,5 tot 1 procent, gemeten over de hele regio waar de vervoerder actief is.
Dan gaat het met name om langere wachttijden of niet op tijd arriveren van taxi’s.
Maar er zijn ook andere geluiden te horen; Dat blijkt niet alleen uit de eerste cijfers over 2017, gekregen via de gemeente Haarlemmermeer, één van de gemeenten in wiens opdracht Regiörijder sinds een aantal weken het collectief deur tot deur vervoer verzorgt voor mensen met een beperking.
Het blijkt tevens uit een belronde langs de diverse zorg-centra in Haarlemmermeer waar Regiorjder regelmatig klanten ophaalt en aflevert.
Zo is vanuit De Meerstede te horen ‘dat mensen in het begin lang moesten wachten en dat de taxi vaak te laat was’.
Waarna de receptioniste er aan toevoegt ‘dat het de laatste tijd wel beter gaat’.
Een soortgelijke reactie komt vanuit verpleeghuis Bornholm, terwijl de receptie van Horizon laat weten dat er nauwelijks klachten bekend zijn.
“Dat is goed om te horen” aldus de heer Nelissen.
Zijn vrouw maakte gebruik van Meertaxi en vervolgens van Regiorjder.
Volgens hem een prima alternatief nu zijn vrouw door beginnend Alzheimer niet met het gewone 0V mee kan.
“Doordat ze voor de deur (bijvoorbeeld bij een zorgcentrum) opgehaald werd en voor de dur afgezet (bij familie of elders) kwam ze nog ergens”, aldus de heer Nelissen.
Dat ze bij Regiorijder daar het gewone 0V-tarief voor betaalt, vindt hij geen probleem.
Alleen, de kans dat ze nog een keer meegaat, acht hij klein.
Want de laatste keer dat ze mee zou rijden met Regiorj der, ging het mis tussen haar en chauffeur.
Daardoor ging ze uiteindelijk niet mee met de bestelde rit, was ze helemaal van slag en wil ze niet meer ‘in zo’n taxi’ stappen.
Tot grote teleurstelling van de heer Nelissen die overweegt een klacht in te dienen.
Zeker toen hij hoorde dat de chauffeurs van RegioRijder allemaal moeten voldoen aan de gestelde opleidingseisen en ervaring hebben met het vervoer van de specifieke doelgroep (WMO-cliënten).
Praktisch vertaald: de chauffeur herkent en kan op een verantwoorde wijze omgaan met de diverse (gedrags)beperkingen en ziektebeelden van de reizigersgroepen en past zijn communicatie daarop aan.
“Dat is in dit geval niet gebeurd”, aldus de heer Nelissen die graag ziet dat zijn vrouw weer mee rijdt met Regiorjder.
Bron: HCnieuws.nl