Minister Hugo de Jonge in Kassa over ambitieus actieplan #RegelHet.

Trending topic op Twitter, een actievideo die duizenden keren gedeeld is én een minister die eindelijk zijn verantwoordelijkheid neemt.
Dit was het resultaat van de uitzending die Kassa vier maanden geleden maakte.
Die uitzending stond volledig in het teken van de bureaucratie in de hulpmiddelenzorg.
Al jarenlang hebben (tien)duizenden mensen die afhankelijk zijn van hulpmiddelen als een rolstoel, trap- of tillift hiermee te maken.

Link: Voor de uitzending van 12 oktober vulden in een paar dagen tijd ruim 800 mensen een enquête in met daarin de meest uiteenlopende problemen.
Vooral problemen met lange wacht- en levertijden, gebrek aan maatwerk en een stroeve samenwerking tussen cliënten, gemeenten, leveranciers en verzekeraars komen veelvuldig voor.
Deze verhalen werden gebundeld in een zwartboek en aangeboden aan verschillende partijen.

#RegelHet.
Tijdens de uitzending kwam ook de kijker in actie: binnen no time was de gelanceerde actie #RegelHet urenlang trending topic op Twitter en de actievideo op Facebook is duizenden keren gedeeld en bereikte al ruim honderdduizend mensen.
Ook bereikte de actievideo minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid), die zich vlak vóór de uitzending achter de actie schaarde en de hashtag overnam.

Link: Artikel gaat verder onder de video 

Actieplan.
Vanwege de uitzending van Kassa kwam de minister Hugo de Jonge direct met een meldpunt voor urgente problemen en ging hij om de tafel met betrokken partijen.
Ruim vijftig betrokken partijen hebben nu in een actieplan en in het Landelijk Link: normenkader hulpmiddelen afspraken vastgelegd die de problemen moeten gaan oplossen.
Minister Hugo de Jonge, de VNG, branchevereniging Firevaned voor aanbieders van hulpmiddelen en andere partijen beloven beterschap.

Link: Het actieplan kun je hier downloaden.
ReadSpeaker Lees voor

De partijen erkennen met het actieplan dat de verstrekking van hulpmiddelen beter kan en moet.
Er zijn daarom afspraken gemaakt over onder andere het verminderen van bureaucratie, het versimpelen van aanvragen en het verbeteren van de communicatie met gebruikers.

Normenkader te vrijblijvend.
De Nationale Ombudsman, Reinier van Zutphen, heeft daarnaast ook nog tientallen klachten ontvangen van mensen die afhankelijk zijn van hulpmiddelen.
Hij vindt dat het normenkader te vrijblijvend is want het is niet wettelijk geregeld.
Wel zegt hij: “Een man een man, een woord een woord.
Ik geloof dat hij heel goed weet voor wie hij aan het werk is en dat die mensen op hem kunnen rekenen en ik reken ook op hem.”

“Wij kunnen ons niet veroorloven dat mensen die afhankelijk zijn van een hulpmiddel vaak zo lang moeten wachten op reparatie of een nieuwe rolstoel of dat wat ze nodig hebben.
Er zit een rem op en dat kunnen we ons gewoonweg niet veroorloven.
” Dat zei minister Hugo de Jonge bij Kassa in een bomvolle studio waar hij in gesprek ging met de mensen om wie het echt gaat.

Heb je ook problemen met je hulpmiddel?
Dan kun je je klacht melden bij dit loket: hulpmiddel@juisteloket.nl.

(Bron: Kassa)

Bron: Support Magazine.nl