Landelijke aanpak nodig voor problemen met rolstoelen en scootmobielen.

Er moet een landelijk dekkend mobiliteitsnet komen om problemen met rolstoelen en scootmobielen snel op te lossen.
Daarbij werken werken aanbieders, leveranciers, verzekeraars, gemeenten en reparateurs samen zodat rolstoelen en scootmobielen snel en zonder mitsen en maren kunnen worden gerepareerd of vervangen.

Dit is de conclusie naar aanleiding van een onderzoek onder ruim vierduizend mensen die afhankelijk zijn van een hulpmiddel.
Het onderzoek van de Patiëntenfederatie Nederland vond plaats in overleg met Ieder(in), netwerk voor mensen met een beperking of chronische ziekte en patiëntenorganisaties.

Te lang wachten.
Van de deelnemers geeft een op de vier aan afhankelijk te zijn van een rolstoel of scootmobiel.
Deze groep is het minst tevreden.
Mensen weten niet hoe lang het duurt voor hun rolstoel wordt gerepareerd als die stuk gaat.
De wachttijd op reparatie kan sterk verschillen, afhankelijk van de leverancier en de soort rolstoel.
Maar deelnemers geven aan dat de wachttijd meestal onacceptabel lang is.
Bovendien is er veel onvrede over de kwaliteit van de reparaties.
De ontevredenheid van gebruikers neemt toe als het gaat om speciale aanpassingen aan een rolstoel.
Vooral over maatwerk bij elektrische rolstoelen bestaat veel onvrede.

Garandeer levering, onderhoud en reparaties.
Het onderzoek toont aan dat er nog teveel mis gaat in de hulpmiddelensector.
Mensen hebben recht op een bij hen passend hulpmiddel.
En ze moeten erop kunnen rekenen dat een ander passend hulpmiddel beschikbaar is waanneer hun eigen middel wordt gerepareerd of tijdelijk niet leverbaar is.
Tijdige levering, onderhoud en reparaties moeten altijd gegarandeerd zijn.
En dan maakt het niet uit wie verantwoordelijk is voor levering en of onderhoud.
Mensen gaan voor systemen; dat betekent dat in de praktijk eerst het probleem moet worden verholpen en dat pas daarna wordt gekeken wie de rekening krijgt.
Een landelijk dekkend mobiliteitsnet kan daarvoor een oplossing zijn.

Eerst helpen, dan praten over de kosten.
Er moet in ieder geval voor mobiliteitshulpmiddelen een flinke slag gemaakt worden om de gebruiksvriendelijkheid te vergroten.
Er moet een landelijk dekkend mobiliteitsnet komen van aanbieders, leveranciers, gemeenten en reparateurs, opdat rolstoelen en scootmobielen snel kunnen worden gerepareerd.
Het kan niet zo zijn dat een inwoner van Groningen die in Zeeland strandt met een rolstoel moet wachten tot de leverancier vanuit Groningen komt opdagen.
Inzet moet zijn dat mensen snel weer op weg worden geholpen.
Mensen vallen nu nog te vaak tussen de wal en het schip, domweg omdat de regels niet op elkaar aansluiten.
In zo’n geval de regels moeten wijken voor de noodhulp.
Samenwerkende partijen moeten afspraken maken wie in een dergelijk geval gemachtigd is om de knopen door te hakken.

Hulpmiddel vergroot kwaliteit van leven.
Voor veel mensen met een aandoening zijn hulpmiddelen belangrijk in het dagelijks leven.
Zij vergroten de kwaliteit van leven.
In het algemeen zijn gebruikers redelijk tevreden over hun hulpmiddel.
Zij geven in het onderzoek een gemiddeld cijfer tussen de zeven en een kleine acht op een schaal van tien.
Dat is maar goed ook, want zonder een hulpmiddel kunnen mensen erg veel last ondervinden van hun aandoening of beperking.
Een goed werkend hulpmiddel kan die hinder beperken.

Maatwerk.
Maar dan moet dat hulpmiddel wel maatwerk zijn en beschikbaar zijn als het nodig is.
En dat laatste blijkt lang niet altijd het geval.
Uit het onderzoek blijkt dat gebruikers in een op de drie gevallen te weinig keuzevrijheid hebben voor een hulpmiddel.
Ook missen ze uitleg over mogelijkheden en alternatieven.
En de gevolgen zijn groot voor mensen die te maken hebben met een niet of niet goed werkend of slecht passend hulpmiddel.
Zij kunnen soms letterlijk de straat niet meer op, kunnen niet naar school of werk en missen contacten buiten de deur.

De rapportage Meldactie onderzoek hulpmiddelen staat hieronder.

Link:  Download het bestand Rapportage onderzoek hulpmiddelen word / 2019-08-26

Bron: Ieder(in)