Afgelopen dinsdag overhandigden kinderambassadeurs Leona en Pauline, samen met Henk-Willem Laan (directeur het Gehandicapte Kind) en Rick Brink (voormalig minister Gehandicaptenzaken) het document ‘Een inclusieve samenleving start bij kinderen’ aan de Kamercommissie VWS.
Hiermee vroegen ze aandacht voor samen spelen en leren.
Leona en Pauline vertelden dat ze het belangrijk vinden dat kinderen met en zonder handicap samen naar school gaan en samen kunnen spelen.
Niet meer alleen spelen.
Pauline: “Kinderen met een handicap horen er gewoon bij en willen ook meedoen in de speeltuin en naar een gewone school.
” Directeur Henk-Willem Laan liet weten dat Leona en Pauline namens alle kinderen met een handicap in Nederland spreken.
Henk-Willem: “In Nederland hebben zo’n 100.000 kinderen een handicap.
Een fysieke handicap, waardoor ze bijvoorbeeld in een rolstoel zitten of niet kunnen horen of zien.
Maar er zijn ook kinderen met een verstandelijke of meervoudige handicap.
Allemaal verschillende handicaps, maar ze vragen aandacht voor één ding: ze spelen vaak alleen en daar moet een einde aan komen.
Elk kind verdient het om samen met andere kinderen Link: te spelen,
Link: sporten en naar Link: school te gaan.”
In elke gemeente een inclusieve school en speelplaats.
Eerder zijn er Kamervragen gesteld over toegankelijke speelplekken.
Er zijn moties aangenomen dat Link: Samen naar School klassen erkend moeten worden als onderwijs en het ministerie van VWS doet mee aan het Link: SamenSpeelNetwerk.
Nu vraagt stichting het Gehandicapte Kind aan de Tweede Kamer om op te komen voor Pauline en Leona en alle andere kinderen met een handicap in Nederland.
Henk-Willem: “Zet inclusief onderwijs en samen spelen op de politieke agenda.
Steun onze ambitie om te zorgen dat er in 2025 in elke gemeente een inclusieve school en inclusieve speelplaats is.
Zet de intenties om in acties en daden.
En betrek de kinderen hierbij: niets over ons, zonder ons.”
Link: Je kunt het document ‘Een inclusieve samenleving start bij kinderen’ hier bekijken.
Bron: Ieder(in)