In de media: digitale toegankelijkheid bij Kassa BNNVARA.

Consumentenprogramma Kassa besteedt aandacht aan de gevolgen van ontoegankelijke (overheids-)websites en apps voor mensen met een beperking.
Die gevolgen zijn groot: mensen raken buitengesloten of worden afhankelijk van hulp van anderen als een site niet toegankelijk is.

Toegankelijke websites zijn voor veel mensen een noodzaak.
Digitale toegankelijkheid is noodzakelijk om zelfstandig deel te kunnen nemen aan de samenleving.
Om zaken te regelen bij een overheidsdienst en om gewoon je boodschappen te kunnen doen.
Goed toegankelijke websites komen veel meer mensen ten goede: ook ouderen en iedereen die minder digitaal vaardig is, heeft baat bij toegankelijkheid.
Een goed toegankelijke website of app verhoogt voor iedereen het gebruiksgemak.
Maar webtoegankelijkheid is echt noodzakelijk voor mensen met:

** een visuele beperking;
** een auditieve beperking;
** een verstandelijke beperking;
** een beperkte handfunctie;
** een psychische kwetsbaarheid;
** een beperkte leesvaardigheid.

Duidelijke wetgeving en toezicht is nodig.
Digitale toegankelijkheid is geen trucje of gunst, maar een mensenrecht.
Om ervoor te zorgen dat toegankelijkheid de standaard wordt, is duidelijke wetgeving nodig, vinden Ieder(in) en de Oogvereniging namens het Gebruikersnetwerk Digitale Inclusie.
Die wetgeving moet bovendien tot stand komen samen met ervaringsdeskundigen en hun vertegenwoordigers.
Als sites ontoegankelijk zijn, moeten instanties en bedrijven tot de orde geroepen worden.
En er moet wat Ieder(in) betreft één toezichthouder en één advies- en informatiepunt op digitale toegankelijkheid komen.

Fragment gemist?
Kijk hier de uitzending van Kassa (BNNVARA) op maandag 23 mei terug.

Link: Vanaf minuut 25:44 begint het fragment.

Link: Lees hier verder over digitale toegankelijkheid en de inzet van Ieder(in).

Bron: Ieder(in)