Belangengroep EDF dringt aan op einde ‘nachtmerrie’ vliegreizen voor reizigers met handicap.

Mensen met een handicap in Europa worden nog steeds geconfronteerd met onevenredig grote obstakels wanneer zij met het vliegtuig reizen, waarbij men vaak geweigerd wordt vanwege vermeende veiligheidsrisico’s in verband met voorzieningen zoals rolstoelen of hulphonden, aldus een rapport van het European Disability Forum (EDF). Dat meldt Reuters.

Het in Brussel gevestigde EDF drong er in zijn  Link: rapport  bij de Europese Unie op aan om strenge regels in te voeren om ervoor te zorgen dat vliegreizen voor iedereen toegankelijk zijn.

Onduidelijke regels.
De regels, die per luchtvaartmaatschappij sterk verschillen, zijn vaak moeilijk te vinden of te interpreteren, wat ertoe leidt dat passagiers met een handicap onverwachts Link: niet aan boord mogen, aldus het EDF.

“Ons rapport laat duidelijk zien welke nachtmerries mensen met een handicap doormaken als ze gewoon proberen te doen wat dagelijks miljoenen mensen doen,” zei EDF-voorzitter Gunta Anca.
“Wij zijn mensen – we reizen voor werk, liefde, familie en plezier – luchtvaartmaatschappijen moeten dit gaan erkennen.”

Uitbannen en compenseren.
Zij gaf het voorbeeld van de jonge Brit Brandon Aughton, die in november 2021 op de luchthaven East Midlands Link: werd geweigerd om in te stappen in de Spaanse stad Málaga omdat grondpersoneel beweerde dat zijn rolstoel “te zwaar” was.

Het EDF zegt dat de Europese Commissie de regelgeving moet herzien om gevallen van instapweigering uit te bannen.
Zij moet ook het recht op een snelle en eerlijke compensatie invoeren als een luchtvaartmaatschappij toch een persoon met een handicap weigert.

Vernielingen.
Daarnaast worden volgens het EDF mobiliteitshulpmiddelen van passagiers op grote schaal vernield en beschadigd, wat niet alleen veel geld kost om te herstellen, Link: maar ook levensgevaarlijk is.

Nadia Hadad, lid van het uitvoerend comité van het EDF, geeft als voorbeeld dat de achterkant van haar eigen rolstoel op een vlucht van Sharm el-Sheikh naar Brussel was vernield.
“Mijn onafhankelijkheid werd weggenomen en ik moest betalen om het terug te krijgen,” zei Hadad.

Aansprakelijkheid.
Volgens het EDF moet de EU-verordening de “volledige aansprakelijkheid voor beschadigde en verloren mobiliteitshulpmiddelen” vastleggen, aangezien luchtvaartmaatschappijen rolstoelen en andere hulpmiddelen momenteel als bagage classificeren, wat betekent dat compensatie vaak niet de kosten dekt.

Het rapport wordt op 3 mei voorgelegd aan Adina Valean, EU-commissaris voor Vervoer.

(Bron: Reuters)

Bron: Supportmagazine.nl