Een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) is een gewild object.
Fraude met GPK’s komt nog steeds veel voor.
Nieuwsuur besteedde er donderdag 9 mei uitgebreid aandacht aan.
Een landelijke digitale registratie van parkeerkaarten en kentekens door de gemeente biedt mogelijkheden om het misbruik te verminderen.
Ook moet er meer en strenger worden gehandhaafd, bepleit Ieder(in)-directeur Illya Soffer in Nieuwsuur.
Gehandicaptenparkeerkaart van onschatbare waarde
Het VN-verdrag Handicap dat ook in Nederland geldt, verplicht de overheid en de samenleving ervoor te zorgen dat mensen met een beperking vanzelfsprekend mee kunnen doen in de samenleving.
Net zoals ieder ander mens.
In artikel 20 van het verdrag wordt weergegeven wat dit betekent voor de persoonlijke mobiliteit.
Het gaat erom dat mensen met een beperking zo zelfstandig mogelijk hun leven kunnen vormgeven met de hulpmiddelen die ze daarbij nodig hebben.
Recht op mobiliteit.
Wie ondersteuning nodig heeft bij zijn persoonlijke mobiliteit, heeft hier recht op.
De gehandicaptenparkeerkaart is één van die hulpmiddelen om ervoor te zorgen dat mensen met een beperking volwaardig kunnen meedoen.
Voor veel mensen is deze kaart dan ook van onschatbare waarde en een noodzaak om deel te kunnen nemen aan de samenleving.
Het is dus van belang dat alle personen die deze kaart echt nodig hebben deze ook kunnen gebruiken.
Fraude .
Misbruik van de kaart is daarom een erg kwalijke zaak.
Het zorgt ervoor dat mensen die hun GPK echt nodig hebben, hem niet kunnen gebruiken doordat de fraudeplegers bijvoorbeeld hun parkeerplek innemen.
Daarnaast bestaat het gevaar dat iedere gemeente op haar eigen manier fraude wil tegengaan, waardoor er oerwoud aan regels ontstaat.
Dat maakt het nog bureaucratischer voor kaarthouders en het beleid nog ingewikkelder.
Nu al is het parkeerbeleid voor mensen met een gehandicaptenkaart overal anders geregeld en kost een bezoek aan een andere gemeente een hoop uitzoekwerk.
Bestuurders- én passagierskaarten kunnen beter.
De gehandicaptenparkeerkaart moet toegankelijk blijven voor iedereen die hem nodig heeft, zowel voor houders van bestuurders als passagierskaarten.
Bezitters van passagierskaarten moeten flexibel kunnen blijven reizen en hun vrijheid en mobiliteit mag niet achteruit gaat door systeemveranderingen.
Een digitaal systeem moet dus ook op een laagdrempelige manier blijven voorzien in hun flexibiliteit.
Ook mensen die niet digitaal vaardig zijn moeten met het systeem kunnen werken.
Ieder(in) vindt dat wat de oplossing ook is, mensen die afhankelijk zijn van de gehandicaptenparkeerkaart in ieder geval niet de dupe mogen worden van misbruik.
Nieuwsuur – RDW komt met maatregel tegen fraude gehandicaptenparkeerkaart.
Meer over het VN-verdrag Handicap op onze themawebsite Gewoon Gelijk
Bron: Ieder(in)