Sinds enige tijd kan ik mij alleen nog per rolstoel of scootmobiel verplaatsen.
Ik ben beeldend kunstenaar en huur al jaren een atelier op de begane grond in een ateliercomplex.
Dit complex is van een stichting die van de gemeente subsidie krijgt.
De voordeur is voor mij een onneembare hindernis.
Ik heb de stichting gevraagd om samen naar een oplossing te zoeken.
Ik krijg nu te horen dat ik de aanpassing van de toegangsdeur zelf moet bedenken, regelen en betalen.
Klopt dat?
Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte.
De stichting zou samen met de eigenaar van het pand op zoek moeten gaan naar een oplossing.
Dit staat in de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte.
Om precies te zijn: Artikel 2 en artikel 2a Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte zijn in dit geval van toepassing.
De kunstenaar vraagt om een aanpassing zodat de openbare ruimte toegankelijk wordt.
De eigenaar van het pand is verantwoordelijk voor de aanpassing.
Niet de huurder.
In dit geval heeft de stichting ook een verantwoordelijkheid naar de onderhuurder.
De kosten zijn echter voor de eigenaar van het pand als het om een blijvende bouwkundige aanpassing gaat.
Alleen als de kosten van de aanpassing zeer hoog zijn, mag en de eigenaar van het pand dit weigeren.
Een deuropener bijvoorbeeld is niet extreem duur, dus als die nodig zou zijn om het complex voor de kunstenaar toegankelijk te maken, dan kan de eigenaar van het pand dat niet weigeren.
Discriminatie.
Dat de beeldend kunstenaar de aanpassing zelf moet bedenken, regelen en betalen, klopt dus niet.
Het Meldpunt van Ieder(in) vindt dat als de eigenaar van het pand het hierbij laat, er sprake is van discriminatie op grond van handicap en chronische ziekte.
Het meldpunt adviseert de kunstenaar dan contact op te nemen met een
Link: Artikel 1 bureau in zijn regio of met Link: RADAR meldpunt discriminatie.
Goede afloop.
Uiteindelijk is deze kwestie in goed overleg opgelost. De kunstenaar heeft zelf een afspraak gemaakt met de directeur van de stichting.
Samen hebben ze met de technisch beheerder van het complex naar de deur gekeken en hebben samen een simpele en goedkope oplossing gevonden: door een lat van de deur te verwijderen, werd de deuropening precies breed genoeg voor de kunstenaar om er met zijn rolstoel door te kunnen.
Ook een probleem of vraag?
Stuit je op problemen die te maken hebben met je beperking of chronische ziekte?
Neem contact op met het Meldpunt van Ieder(in).
De medewerkers van het meldpunt helpen je graag verder op weg met goede informatie of een goede doorverwijzing.
Let op: het Meldpunt van Ieder(in) kan niet actief ondersteunen bij het vinden van een individuele oplossing.
Bel 085 – 400 70 22 of mail naar meldpunt@iederin.nl
Bereikbaarheid Meldpunt
Maandag: 10.00 – 12.00 uur en 14.00 -16.00 uur
Dinsdag: 10.00 – 12.00 uur en 14.00 – 16.00 uur
Woensdag: 14.00 – 16.00 uur
Donderdag: 10.00 – 12.00 uur en 14.00 – 16.00 uur
Vrijdag: 10.00 – 12.00 uur en 14.00 – 16.00 uur
(Bron: Iederin)