Vervoer & Parkeren

RegioRijder

Per 1 januari 2017 is Meertaxi vervangen door RegioRijder.
U kunt vanaf 13 december 2016 ritten boeken voor 2017

Zie ook de Website van de Gemeente: 

via www.regiorijder.nl of via het telefoonnummer 0900 9343.

Valys,
Uitstapjes buiten de eigen regio.
Valys is sociaal-recreatief vervoer buiten de regio voor reizigers met een mobiliteitsbeperking.
U kunt Valys gebruiken als u verder reist dan 5 OV-zones vanaf uw woonadres.
Valys brengt u waar u met het lokale vervoerssysteem niet kunt komen.
Voor een bezoek aan familie of vrienden of fijn een dagje op stap met de kleinkinderen.
Met Valys krijgt u voor een aantrekkelijk tarief vervoer dat u veilig en comfortabel naar uw bestemming brengt.
Naast Valys Basis bieden wij Valys Begeleid en Valys Vrij aan; verschillende mogelijkheden om de taxi te combineren met de trein.

Zie meer informatie: Valys

Problemen met Vervoer ? Laat het ons weten!
Alhoewel de medewerkers hun uiterste best doen, kan het gebeuren dat u niet tevreden bent over de dienstverlening van Meertaxi: de chauffeur komt te laat of verleent niet de juiste zorg.
Als u zulke ervaringen heeft, dien dan een klacht in bij het onafhankelijke klachtenmeldpunt en meld deze aan de BGH. Een van onze vrijwilligers heeft zitting in de Klankbordgroep Meertaxi. Hierin zijn we in gesprek met de gemeente en vertegenwoordigers van de VZA, over de uitvoering van het vervoer. Uw ervaringen kunnen ons daarbij goed helpen.

Leerlingenvervoer?
Gaat uw kind naar een speciale school?
En ligt de school van uw kind verder dan zes kilometer van huis?
Dan is vervoer van en naar school misschien mogelijk.

Zie meer informatie: Leerlingenvervoer 

Connexxion
Vervoersbedrijf Connexxion is voor visueel gehandicapten bereikbaar via een website die is gemaakt volgens de eisen van de Stichting Waarmerk Drempelvrij.
Zo kan de tekst groter of in diapositief worden weergegeven en de informatie kan worden herkend door brailleleesregels.
Connexxion vindt het belangrijk dat mensen met een functiebeperking kunnen gebruikmaken van het openbaar vervoer.
Enkele jaren geleden begon Connexxion met de verbetering van de toegankelijkheid.
Allereerst werd nieuw materieel met een lage vloer uitgerust en vervolgens werd de reisinformatie in de bus verbeterd door schermen en omroepinstallaties.
De website  is toegankelijk voor slechtzienden en blinden, door middel van een spraakfunctie.
Connexxion biedt toegankelijke comfortabele voertuigen met een lage instap voorzien van een elektrische rolstoelplank.
Wilt u weten of uw buslijn toegankelijk is voor rollator of rolstoel? Kijk in de dienstregeling bij de buslijn waar u mee wilt reizen.
Bij de dienstregeling staat dan de tekst ‘Alle bussen op deze lijn zijn toegankelijk voor reizigers met rolstoel, rollator of kinderwagen”
In de dienstregeling vindt u informatie over de haltes die toegankelijk zijn voor reizigers met een rolstoel of rollator
Bij elke haltenaam staat een symbooltje. Haltes met als symbool een ‘opgevuld ruitje’ zijn toegankelijk. Haltes met ‘open bolletjes’ niet (zie ook de legenda onderaan de dienstregeling pagina’s)

Let op: Voor de informatie over de toegankelijkheid van de haltes is Connexxion afhankelijk van de plaatselijke overheden! Neem eventueel contact op met uw gemeente voor meer informatie.

R-Net 300 en 310
De bussen van R-Net 300 en 310  zijn toegankelijk voor mensen in een rolstoel. Informeer wel bij de chauffeur of de halte waar u wilt uitstappen op de juiste hoogte is aangelegd. Dit is niet overal het geval.

Gehandicapten parkeerkaart
Kunt u al lang niet meer zelfstandig lopen?
En is het daarom nodig dat u dichtbij uw bestemming parkeert?
Dan kunt u in aanmerking komen voor een gehandicaptenparkeerkaart.

Zie meer informatie: Gehandicaptenparkeerkaart  GPK

Gehandicapten parkeerplaatsen (GPP)
Als u in het bezit bent van een GPK dan kunt u een individuele GPP, nabij uw woning,  aanvragen bij de gemeente.

Dichtbij parkeren op gehandicaptenparkeerplaats
Op diverse plaatsen in de gemeente zijn algemene GPP’s aangelegd. Deze bevinden zich in de nabijheid van algemene voorzieningen zoals winkelcentra, sporthallen, bibliotheken, etc. U kunt hier, met uw GPK gratis parkeren. Ook in parkeergarages bevinden zich GPP’s . Hiervoor bent u het gangbare tarief van de betreffende garage verschuldigd.
Hebt u klachten over de ligging of de afmetingen van een GPP, meld het dan bij de BGH.

parkeerbord

Parkeren in Amsterdam
Gehandicapte bezoekers aan de stad kunnen telefonisch een dagvergunning aanvragen, na zich eenmalig schriftelijk te hebben aangemeld.
Nadat bezoekers zich eenmalig met een aanvraagformulier hebben geregistreerd, hoeven ze alleen nog te bellen als ze naar Amsterdam komen.
Er wordt dan direct een digitale vergunning aangemaakt, waardoor ze overal in de stad kunnen parkeren.
De gehandicaptenparkeerkaart, die in heel Europa gebruikt kan worden, is vanaf dan alleen nog geldig op algemene invalidenparkeerplaatsen.
020 251 3110  Dit nummer is op werkdagen bereikbaar van 08.00 tot 17.00 uur.

In Amsterdam zijn ze heel erg streng voor auto’s met een GPK.
Als de kaart ook maar iets scheef of niet helemaal goed zichtbaar voor de ruit ligt, wordt er direct een wielklem aangebracht.
Dit heeft te maken met het feit dat de kaarten nogal vaak gestolen worden.
Dus als je met de auto en GPK naar Amsterdam gaat zorg dan dat hij goed zichtbaar in de auto ligt.
Dat bespaart je een hoop ellende.