Witte stok symbool van zelfstandigheid.

HOOFDDORP Geblinddoekt oversteken, wie zou dit durven?
Mensen met een ernstige visuele beperking die zich op straat begeven staan vrijwel dagelijks voor deze uitdaging.
Maandag 15 oktober is het de Dag van de Witte Stok.
Het herkennen van dit symbool van zelfstandigheid voor blinde en slechtziende personen is van groot belang.
De witte stok stelt blinden en slechtzienden niet alleen in staat zich zelfstandig te verplaatsen, maar waarschuwt tevens andere verkeersdeelnemers dat iemand een visuele beperking heeft.
Deze stok wordt echter lang niet door alle weggebruikers gekend en erkend, waardoor de gebruikers ervan vaak in lastige en ook gevaarlijke situaties terecht kunnen komen.
Met de Dag van de Witte Stok hopen de betrokken instanties weggebruikers erop te wijzen hoe belangrijk het is om voor de witte stok te stoppen.
Gerard Wetzel uit Hoofddorp is blind en hij toont graag aan de verslaggever waar hij allemaal mee wordt geconfronteerd als hij vanaf zijn woning dicht bij het centrum naar het winkelgebied bij de Kruisweg/Marktplein loopt.
De witte stok, 1,5 meter lang, is zijn leidsman.
Met het bolletje aan het uiteinde tast hij behoedzaam de route af op zogenaamde gidslijnen als gevels, struiken, muurtjes en hekken.

GEPARKEERDE AUTO’S
Vaak stuit hij op fietsen, scooters, banners of op de stoep geparkeerde auto’s.
Lang niet overal liggen geleidelijnen als tegels met ribbels voor de looprichting of tegels met noppen bij een oversteekpunt.
Bij oversteekplaatsen liggen meestal stoepranden en hellinkjes voor rolstoelen, maar bij andere zijstraten is het gelijkvloers met enkel markering door RVS noppen, die makkelijk gemist worden door de stok.
Deze lastige situaties maken Wetzel onzeker. “Je moet heel alert zijn.”
Bij elke oversteek beweegt hij de stok op en neer.
De weggebruikers zijn oplettend en we kunnen overal veilig oversteken, maar Wetzel en zijn lotgenoten ervaren regelmatig, dat er niet voor ze wordt gestopt.
Soms rijden auto’s rakelings langs of worden ze zelfs uitgescholden.
Het moment van oversteken wordt bepaald door het gehoor.
“Vaak is het moeilijk inschatten.
Elektrische auto’s zijn een probleem, ze zijn zo stil.
En als het hard waait is het ook lastig om geluiden te horen.”

Naast de vleugelnootboom op de Kruisweg zegt Wetzel: “Hier parkeren vaak vrachtwagens op de stoep en de geleidelijnen.
Dan moet ik over de rijweg eromheen.
Ook elders staan vaak op de stoep geparkeerde bedrijfsbuisjes.”
Bizar ligt het te brede zebrapad van het Marktplein naar de brug over de Hoofdvaart.
Het komt uit bij een trapleuning die richting water gaat.
“Een keer liep het bijna verkeerd af” Wenzel, die vanuit de Belangengroep Gehandicapten Haarlemmermeer een aanspreekpunt is naar de gemeente toe en ook presentaties geeft op scholen, prijst handhaving.
“Ze zijn heel alert en anticiperen en de gemeente is best redelijk met het snel aanpassen van probleempunten.”

Hij vindt het jammer, dat in de overdekte winkelcentra geen geleidelijnen zijn.
“Dat mag van de projectontwikkelaars niet in gebouwen.
Maar met gladde en grove tegels kan je ook iets moois creëren als begeleiding.”
Wetzel vindt het herkennen van witte stok van groot belang en ziet een rol voor scholen om kinderen te leren omgaan met blinde en slechtziende verkeersdeelnemers.
Bartiméus, de Oogvereniging, KNGF Geleidehonden, de Robert Coppes Stichting en Visio maken zich allemaal hard voor mensen met een visuele beperking.
De betrokken organisaties hopen op meer begrip van verkeersdeelnemers, zodat deze groep veilig kan deelnemen aan het verkeer.

Ria Meuleman
Bron: HC Nieuws