Gerda wil op vakantie, maar haar rolstoel mag niet mee.

HATTEM – Gerda Poortman uit Hattem wil met haar man op vakantie.
Naar Tenerife om precies te zijn, want ze zijn gek op het Canarische eiland.
Er is alleen één probleem: haar elektrische rolstoel mag het vliegtuig niet in.
Stomverbaasd was ze toen het reisbureau haar belde met de mededeling.
Tijdens eerdere vakanties was het geen probleem. Zelfde rolstoel, zelfde luchtvaartmaatschappij.
Als ze wilde annuleren, moest ze ook nog eens 280 euro annuleringskosten betalen.
‘Absurd’, briest Gerda.
Omroep Gelderland nam contact op met de vliegmaatschappij TUI, waar Gerda had geboekt.
‘Die annuleringskosten hoeft ze niet te betalen’, zegt woordvoerder Petra Kok van TUI.
Maar de luchtvaartmaatschappij blijft bij haar standpunt: de elektrische rolstoel mag niet mee.

Nieuwe voorschriften.
Kok legt uit dat het te maken heeft met internationale veiligheidsvoorschriften.
‘Veiligheid gaat boven alles’, zegt Kok.
De accu’s mogen maximaal een vermogen hebben van 100 Wh en de rolstoel van Gerda heeft 384 Wh.
Kok: ‘Dat heeft te maken met brandgevaar.
Als een accu gaat lekken, is die chemische reactie niet te stoppen.
In het ruim mogen accu’s met een capaciteit 100 Wh worden vervoerd, in de cabine ligt de grens op 160 Wh.
In de cabine kun je namelijk nog maatregelen nemen, bijvoorbeeld door het in een brandvrije doos te stoppen of een noodlanding te maken.’
Er zijn uitzonderingen: als de accu is los te halen van de rolstoel ligt de grens op 300Wh, of wanneer de accu bestaat uit twee losse delen van 160Wh.

Willekeur.
Volgens Gerda van ’t Land gaan luchtvaartmaatschappijen verschillend om met die veiligheidseisen.
En ze kan het weten, want Van ’t Land werkt voor Buitengewoonreizen, een bedrijf dat is gespecialiseerd in het boeken van vakanties voor mensen met een beperking.
‘Je kunt wel op vakantie met je elektrische rolstoel, maar de eisen wisselen per luchtvaartmaatschappij.
Er is een maximum gesteld aan de sterkte van de accu’s, en je moet de polen vaak kunnen ontkoppelen om brandgevaar te verkleinen.
Transavia heeft er duidelijke regels over, en communiceert dat ook duidelijk. Op de website van TUI is het lastiger zoeken, de eisen voor lithiumaccu’s zijn er helemaal niet te vinden.’

Dit raakt heel veel mensen met een elektrische rolstoel.
Het probleem speelt met name buiten Europa, waar geen afspraken zijn gemaakt.
‘We krijgen hier niet heel veel meldingen over, maar het was wel gelijk herkenbaar toen ik het vroeg bij ons meldpunt’, zegt Manolito Buth van Ieder(in), de koepelorganisatie van mensen met een lichamelijke handicap, verstandelijke beperking of chronische ziekte.
‘Deze regels beperken vrijwel iedereen in een elektrische rolstoel.
Er is bijna geen enkele rolstoel die een accu heeft die onder de norm zit.’
‘Het is begrijpelijk dat luchtvaartmaatschappijen kiezen voor veiligheid, maar je mag vervolgens ook verwachten dat je van maatschappij dat ze naar een oplossing zoeken.
Gewoon zeggen dat het niet kan, dat mag niet’, zegt Buth. ‘Je kunt accu’s demonteren en in het ruim vervoeren.
Nadeel is wel dat het tijd kost en je er een dure transportverzekering voor moet afsluiten.’

Tips voor mensen met een beperking.
Reisorganisatie Buitengewoonreizen heeft nog wel een paar tips voor mensen met een beperking die willen reizen.
‘Check voor het boeken goed wat de eisen zijn, dubbelcheck het bij de luchtvaartmaatschappij.
Vaak moet je bellen, want niet alle eisen staan op de website.
Het gaat niet alleen om accu’s, maar ook over de hoogte van de rolstoel.

Per vliegtuig verschillen de eisen.
In de cityhoppers van KLM zijn die eisen strenger en kunnen meer rolstoelen niet mee.
Kondig van tevoren aan dat je in een (elektrische) rolstoel zit; neem de officiële weg, dan vraagt de luchtvaartmaatschappij naar alle belangrijke details.’
Gerda Poortman en haar Gert willen nog steeds graag naar Tenerife.
‘Het reisbureau probeert een vlucht te boeken met een andere maatschappij.
‘ Maar ondanks dat ze in ieder geval geen annuleringskosten hoeft te betalen heeft Gerda er geen fijn gevoel meer bij.
‘Omdat we nu later boeken en bij een andere maatschappij zijn we sowieso 160 euro duurder uit.’

Bron: Omroepgelderland.nl